Det Positive læringsmiljø for konkurrencesvømmere
En god svømmekultur øger alles chancer for succes og god trivsel, lige så nemt som en dårlig svømmekultur kan ødelægge mange svømmers chance for succes og god trivsel i deres svømmekarriere.
En god trænings-, konkurrence- og adfærdskultur er en af de ting, som alle gerne vil have. Det er let at ville have men samtidig svært at implementere og fastholde. Men du ved det, når du ser det!
Fantastisk svømmekultur er umiskendelig: succes er vedvarende, uanset hvem der svømmer der. Svømmerne er motiverede i deres miljø og de elsker at konkurrere mod andre og hinanden? Dårlig svømmekultur er lige så let at spotte. Dårligt kropssprog, de inkonsistente præstationer, og mangel på motivation og retning.
Kultur er let at tale om abstrakt. Vi vil jo alle have det! Men gode intentioner er ikke nok. En god svømmekultur er ikke noget du snakker dig til, hvad du syntes eller hvad du planlægger at gøre. En god svømmekultur er hvad du gør!
Her er nogle af de ting man kan arbejde med og have fokus på for at være med til at skabe en god svømmekultur, hvor den enkelte træner, svømmer og hele svømmeholdet er vellykkede.
”Go the ekstra mile”
- Lave en ekstra indsats for at blive bedre.
- Eksempel på ekstra indsats: når der står 10m UV efter afsæt, lave et ekstra benspark så man kommer ud til 11m.
- Eksempel på ”sløseri”: konsekvent komme op ved 9m i stedet for de 10.
Politik omkring mobil adfærd
Når vi er sammen som et hold, så pakkes mobilen væk på følgende tidspunkter, medmindre den har et træningsmæssigt formål:
- Spisetider på træningslejr/stævner
- Træning, verden kan vente indtil du er færdig med at være i bad
- Andet socialt samvær som hold (f.eks. på træningslejr)
Det begynder med ejerskab
Det kan være nemt at se på træneren som det allerførste, som den der sætter dagsorden og styrer ”showet”. Men på et tidspunkt skal svømmer og holdet også træde op og gøre en forskel.
Virkeligheden er dette: et miljø, der opmuntrer til risiko-tolerance, er psykologisk sikkert og fremmer præstationsfordele, som både svømmer og omgivelserne får gavn af. Vent ikke på, at andre svømmere er dem, der træder op. Ja, det kan virke skræmmende at være den der træder op og tager føringen. Det kræver meget af den, der foreslår at tage en bane mere udover hvad der forventes. Det kan føles som du er den ”unormale” svømmer ved at gøre træningen ordentlig og ikke klage. Dette er okay – at være fremragende er ikke normalt! Træneren laver programmet og sætter en standard for, hvad der forventes, men det er stadig op til dig at levere disse forventninger som svømmer.
- Positivt eksempel: Svømmer A siger: vi skruer lige farten lidt op, eller ”vi tager lige 5m mere UV”
- Negativt eksempel: Svømmer A siger: ”det er for hårdt”, eller ”hvorfor skal vi lave det?"
Velkommen til nye svømmere
Når der kommer en ny svømmer til holdet eller første gang en svømmer skal træne med en gruppe, er den nye svømmer mest modtagelig for holdets eller gruppens tone og holdning. Det er chancen for at lave et godt indtryk og sætte standarden for hvad der forventes.
Velkomst til nye svømmere giver også holdet eller gruppen en chance for at minde sig selv om, hvilke forventninger der er til holdet eller gruppen.
Arbejde med de yngre svømmere
Mange ældre svømmere husker hvordan de i en ung alder fik gode råd, eller en opfordring til at prøve et hårdere sæt fra nogle af gruppens mest erfarne og ældre svømmere. Det er derfor yderst vigtigt at gruppens ”ældste” er bevidste om det ansvar og den rollemodel de har overfor gruppens yngste svømmere.
Kæmpe sammen
At komme igennem det sammen betyder noget. Ex-svømmere fortæller tit, hvordan de husker de gange hvor de som bane eller som en gruppe holdt sammen i en svømmeserie, eller en træning hvor de var presset ud over hvad de selv troede var muligt at gennemføre. Det var de øjeblikke der bragte dem sammen og gjorde de blev stærke og havde ”bånd” senere i karrieren. At kæmpe igennem ting sammen skaber samhørighed.
Ryd op efter træning
Når træningen er ovre, går man ikke i omklædningsrummet. Det er vigtigt at vise omsorg og ordentlighed ved at hjælpe med at rydde op. Lad være med at vente til man bliver spurgt, eller for besked om det.
Vær bevidst og tag vare på dit trænings- og konkurrencemiljø. Det er ikke noget man skal men noget man VIL. Nemlig være bevidst og bekymre sig om det miljø hvor man tilbringer så mange timer og passe på det.
Opbakning til dine holdkammerater
En simpel målsætning: I vores klub hepper vi altid på hinanden.
De fleste har oplevet den energi og gåsehud man kan få før et løb, når ens holdkammerater står og hepper som gale, lige før man træder op på blokken. Gør det til standarden – ikke kun vil man svømme godt – men alle de andre hold vil kigge med misundelse på vores hold.
”Buddy systemet”
Motivation, vilje og lyst, ansvarlighed kan komme fra mange retninger. Ens forældres opbakning, ens træners opbakning. Men nok det største ”drive” og følelse af forståelse og fællesskab kommer fra ens jævnaldrende. Man er trods alt i samme båd! Samarbejd med en holdkammerat, der har lignende mål som dig selv og arbejde sammen for at komme til målet. Lave indbyrdes aftaler om ”hvis vi hjælper hinanden og støtter hinanden bliver vi begge bedre”, det gør det hårde arbejde lettere for begge parter og hjælper alle med at løfte sit eget niveau.
Gør dit bedste
Når dagen er omme, hjælper det ikke med alle de spændende taler, peptalk, fælles heppekor hvis de ikke følges op af handling! Faktisk er det dine handlinger, der er det sande barometer for hvor meget man bidrager med til holdet. Du kan heppe på dine holdkammerater, indtil du er blå i hovedet, og du kan snakke om hvad der skal ske, men uden den tilsvarende indsats har det tit den modsatte effekt.
En god holdkammerat
Lytte til en holdkammerat, der har en dårlig dag eller en dårlig træning. At give en anden holdkammerat et klap på skuldreren efter et dårlig løb. Race eller matche en holdkammerat til et fantastisk træningssæt, selvom ens egen træning ikke går så godt som man gerne vil.
Ærlighed
Sig tingene som de er, i stedet for at finde på undskyldninger. Det er lettere for din omverden (trænere, holdledere, forældre, holdkammerater) at hjælpe dig, hvis du er ærlig omkring din situation.
Stil spørgsmål
Man må gerne stille relevante spørgsmål om sin træning, for at udvikle bedre forståelse for sin egen træning. Det bedste tidspunkt for dette, er når træning er overstået og træneren har tid til at forklare hvad serien/træningen er god for. Forstår man ikke hvorfor man skal gøre bestemte ting til træning kan man stille et relevant spørgsmål til sin træner efter træning.
- Eksempel på godt formuleret spørgsmål: Hvordan hjælper den her serie mig med at blive en bedre svømmer?
- Eksempel på dårligt formuleret spørgsmål eller kommentar: Hvorfor skal vi lave det? Eller: det giver ikke mening for mig!