Svømmebog

I Svømmeklubben KVIK får alle svømmere i Svømmeskolen en Svømmebog. Med bogen kan svømmere og forældre på allerbedstevis følge med i svømmerens udvikling på vej gennem vores svømmeskole.

Svømmebogen skal fyldes med klistermærker! Og det bliver den i takt med, at svømmerne bliver dygtigere til at svømme. Klistermærkerne får svømmerne, når vi holder mærkedage. På mærkedagene vil prøver svømmerne kræfter med forskellige øvelser, og når øvelserne er klaret, får de et klistermærke til bogen.

Bogen er en bog til barnet, som viser nogle af de ting vi laver til daglig. Bogen er tænkt som en samtalebog, så det bliver nemmere for jer som familie at tale om svømning. De mærker børnene får, er lavet let-genkendelige, så barnet nemt kan huske de øvelser, de skullelave for at få mærket. Derudover er der opgaver på landskaberne, tilpasset børnenes alder år for år.

Tanken bag Svømmebogen er, at børnene får et mærke hvert kvartal – hvis ellers de følger undervisningen sådan nogenlunde, ikke er syge eller har været på længerevarende ferier. Vores undervisning er tilrettelagt så der er klare mål for hvad børnene skal lære i hvert kvartal i Svømmeskolen.

Bogen er bygget op efter niveauer i Svømmeskolen

Svømmeskolen er inddelt i 5 niveauer; Far-Mor-Barn, Minihaletudse, Haletudse, Minifrø og Frø.

På hvert af de 5 niveauer, er undervisningen bygget op om læringsmål for hvert kvartal. I praksis betyder det, at vores svømmehold er navngivet med først et navn, og så et tal efterfølgende, for at vise hvilket kvartal der arbejdes med – eks. Haletudse 3.

Det bedste grundlag for at lære at svømme er at være tryg ved vandet og at kunne flyde. Det gælder uanset, om man skal spille vandpolo, være konkurrencesvømmer, eller senere skal ro i kajak.

Derfor bygger vores undervisning på fortrolighed med vandet, tryghed og en god fornemmelse for hvordan kroppen er i vandet – uanset holdniveau.

Som børnene bliver bedre, bliver der bygget mere og mere svømning på – men grundstenene udvikles fortsat, og det vil vi fortsat bruge tid på i undervisningen.

Et eksempel herpå er frøhop. Vi bruger frøhop på Minihaletudse, de bliver senere udviklet til delfinhop, hvor man dykker helt til bunden. Det er ideelt til senere at bygge butterfly eller hovedspring ovenpå. Derfor vil frøhop og delfinhop være at finde på mange hold, men med små nuancer, fordi sværhedsgraden øges over tid.

Det er netop denne progression i sværhedsgraden, som Svømmebogen skal være med til at synliggøre – både for børn og voksne. Vores klistermærkerne skaber både overblik og vækker glæde. Og glæden ved vand er den vigtigste forudsætning for at lære at svømme.

 

Print Friendly, PDF & Email